OPEN SOCIETY INSTITUTE The report is available online at

4 EU Monitoring and Advocacy Program http://www.mediapolicy.org.
For further information please
OPEN SOCIETY FOUNDATION contact Carmen Macavei at
4 Media Program carmen@cji.ro or +40-21-311 13

75 or Miriam Anati, at

"Q manati@osieurope.org.

Cantrul
pentru Jumnalism
Independent

Press Release

Bucharest and Budapest, 19 May 2008

Romanian broadcasting: playground for political and business
interests

There were hopes after the 2004 elections that the end of Social Democratic rule would boost
media independence. Instead, a new Open Society Institute report on the situation of
television in Romania indicates, Romanian broadcasting remains the playground of media
moguls, interested in pursuing their political and business interests rather than producing
high-quality, independent and diverse television programmes. The report, released today in
Bucharest, is part of the series “Television across Europe: Follow-up Reports 2008”.

Although the Romanian media boasts hundreds of channels, the broadcast sector is dominated
by four giants: two foreign investors, and two local companies. Over the past three years,
Central European Media Enterprises increased its stake in the four channels licensed under the
Pro TV company, maintained its radio interests, bought a sports channel and entered the
publishing, printing houses, cinema and entertainment markets. Its main rival, the German
group ProSiebenSat.1, which bought the Scandinavian media group SBS Broadcasting in June
2007, has a comfortable position in the radio market, where it holds 75 local licences.

Pluralism is not helped by the law, which does not require transparency on the part of actual
or would-be investors; nor does it obstruct cross-ownership of different media outlets.
Without such legal provisions, the main regulatory body, the National Audiovisual Council,
and the anti-monopoly watchdog, the Competition Council, were helpless to stop the
concentration of capital in the broadcast market, which has continued apace.

The public service broadcaster, the Romanian Television Company (SRTV), still waiting for
its long-promised restructuring, continues to be a prey to political interference. According to
the report’s author, Manuela Preoteasa, “the corrupt political climate surrounding SRTV
directly hurts the station’s independence. Parliament has contributed to the further
politicisation of public service broadcasting by inadequate legislation and the perpetuation of
oversized public broadcasters, which have been struggling to finance their operations.”

The National Audiovisual Council has made efforts to be transparent, organising public
consultations. Parliament, unfortunately, has acted very differently, often ignoring the
regulator as well as the public in its deliberations on media. Even worse, the Government took
over the management of the frequency spectrum: an extraordinary move that contradicts the
European principle of regulatory independence.


http://www.mediapolicy.org
mailto:carmen@cji.ro
mailto:manati@osieurope.org

The Senate, which was much criticized for its lack of transparency, cancelled the legal
process to introduce digitalisation despite the approaching deadline for analogue switch-off in
2012.

This timely report is published just as Romania’s long-awaited bill on digital transition in
broadcasting, drafted by the Ministry of Culture, is presented for public debate. The report
released today calls upon the Romanian regulators and lawmakers to adopt as soon as possible
a new strategy which would specify procedures for the introduction of digitalisation. The
strategy should be preceded by a serious debate involving all main stakeholders.

Note to Editors

This report is part of the monitoring series, “Television across Europe: Follow-up Reports
2008”. The series updates the analysis in nine of the twenty countries that were covered in the
2005 series of reports, “Television across Europe: regulation, policy and independence”:
Albania, Bulgaria, Czech Republic, Italy, Lithuania, Macedonia, Poland, Romania and
Slovakia.

Both series of reports were produced by the EU Monitoring and Advocacy Program
(EUMAP) of the Open Society Institute and the Network Media Program (NMP) of the Open
Society Foundation, in cooperation with local experts and civil society organisations. The full
text of all the reports, as well as a European overview, is being published in English and in
translation on http://www.mediapolicy.org.

The Romanian 2008 report, as well as the 2005 report, was drafted by Manuela Preoteasa,
managing partner with EurActiv Romania. The Romanian Center for Independent Journalism
and Media Monitoring Agency were associated with its preparation and promotion.


http://www.mediapolicy.org

