The full text of thisreport is available at
http://www.eumap.org/reports/2005 and
at http://www.mirovni-institut.si.

E OPEN SOCIETY INSTITUTE
% EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM

OPEN SOCIETY INSTITUTE

§ MEDIA PROGRAM For further information please contact

Brankica Petkovic at Peace Institute,
brankica.petkovic@mirovni-ingtitut.si,
+386 1 234 77 20, or Miriam Anati at
@ . Mirouni institut OSI Budapest, manati @osieurope.org,
+36 30 2748533.

The Peace Institute

Press Release (for immediate rel ease)

Disappointing trendsin Slovenian television

Ljubljana and Budapest, 1 March 2006 — Despite far-reaching reform of its broadcast sector since
1991, Slovenia — Europe’'s most prosperous new democracy — recently adopted regressive
broadcasting legidation. Yet an important analytic report on television in Slovenia, presented
today in Ljubljana, finds that this worrying development is consistent with a visible trend of high-
level reluctance to abandon political influence over the management, editors and journalists of the
public service broadcaster, RTV Slovenia. As well as showing that political parties and
governments have tried to exert such influence, the report also finds that ownership transparency
islacking in the commercial broadcast sector.

This report is part of a series of monitoring reports published last October as Television across
Europe: regulation, policy and independence. It has been prepared by Marko Milosavljevic and
produced by the Open Society Ingtitute, Budapest in cooperation with the Peace Institute,
Ljubljana.

According to the report, the future of public service broadcasting in Slovenia remains unclear.
The programming and supervising councils of RTV Slovenia, the broadcaster’s governing and
supervising bodies, remain under clear politica influence, despite the fact that in the
programming council most of its members represent civil society institutions such as universities
and associations, rather than State or political structures.

The Law on RTV Slovenia, adopted by Parliament last July and narrowly approved by
referendum in September 2005, increased the role of the Government and Parliament in
overseeing RTV Slovenia, and appointing its key personnel in governing and supervising bodies.
For these reasons, the law affronts the Council of Europe's standards of public service
broadcasting independence.

This development is especialy disappointing, given that Slovenia has been a regional leader in
many aspects of demacratic transition. Neighbouring countries may conclude that accession to
the EU need not prevent a government from constraining the media.

The conclusions of the report presented today indicate that also the Slovenia's commercial
television sector is troubled. No fewer than 35 privately owned channels compete for limited
advertising revenue. Y et few of these channels carry significant news or current affairs reporting
or originate quality programming in other strands. Their entertainment schedules depend heavily
on low-cost imports and licensed formats.

More positively, RTV Slovenia and the most successful private channel, Pop TV, offer plenty of
news and current affairs, including investigative reporting which has exposed important cases of
corruption.


http://www.eumap.org/reports/2005
http://www.mirovni-institut.si
mailto:petkovic@mirovni-institut.si
mailto:manati@osieurope.org

The ownership of many commercial channelsis not transparent. Publicly available information in
the Media Register is limited and often out-of-date, and the relevant legislation does not require
the disclosure of precise information about ownership shares. The report recommends that new
legislation be introduced to tackle the problem of excessive cross-ownership and other forms of
monopolisation. It also calls for the powers of Slovenia s regulatory bodies be clarified - and, in
some respects, increased - in order to obtain better compliance by broadcasters with their legal
obligations, and to deal more effectively with ownership issues.

Note to editors:

This report is part of a series of 20 country reports monitoring “Television across Europe:
regulation, policy and independence’. The reports were prepared by EUMAP, the EU
Monitoring and Advocacy Program of the Open Society Institute, in cooperation with OSI’s
Network Media Program. All reports are available online at http://www.eumap.org. More
information on the Open Society Institute is available at http://www.soros.org.

The Slovenia report was prepared by Marko Milosavljevic and produced in cooperation with the
Peace Institute, Ljubljana. The Peace Institute focuses on peace studies and issues of violence,
racism and political conflicts, gender studies, media politics, cultural studies and political and
social practice. More information on the Peace Ingtitute is available at http://www.mirovni-
institut.si.



http://www.eumap.org
http://www.soros.org
http://www.mirovni-institut.si
http://www.mirovni-institut.si
http://www.mirovni-institut.si

