
How can Slovakian television respond to citizens’ needs?
Bratislava and Budapest, 21 December 2005 – After almost a decade of highly politicised broadcast
media, the Slovak television market has seen tremendous improvements in the past several years.
Yet, despite these improvements, further reforms of the public service broadcasters are necessary to
ensure their political and economic independence. In the commercial sector, transparency of media
ownership needs to be improved, while local television broadcasters require additional support to
ensure media diversity. Finally, despite some signs of an increase in quality television programming,
both journalists and broadcasters need to take steps to address tabloidisation and promote
investigative journalism

These are among the main findings of the Slovakia country report in the series of monitoring
reports Television across Europe: regulation, policy and independence, released today in
Bratislava. The report was produced by the Open Society Institute (OSI) in cooperation with
MEMO 98. While recognising the progress of the Slovak public broadcasters, and the reforms
carried out to date, the report calls on Parliament to continue its endeavours to build an independent
public service broadcaster, and urges all broadcasters to support high-quality programming. The
report contains 16 specific recommendations targeted at decision-makers and regulators.

In the 1990s, the public service television broadcaster, STV, served as the mouthpiece of the various
governments that ruled the country, particularly during the years when Vladimír Mečiar was Prime
Minister (1994-1998). However, after 2000 the government adopted legislation that helped to
stabilise and standardise the media sector, including new laws on the public service broadcasters
(STV and SRO) that redefined their statutes. The introduction of people-meters in 2004 also had an
immense impact, as it brought a clearer picture of the market that was useful both to advertisers and
broadcasters. Collusion between politicians and the media has decreased, although it is still present
to a certain extent in several media outlets.

Under new management from 2003, STV also embarked on an ambitious process of reform — by
August 2003 the station was in the black for the first time in more than a decade. However, although
widely acclaimed for its reforms, STV’s management under Richard Rybníček was also criticised for
having turned the public station into yet another commercial station, competing for high ratings and
advertising money.

The OSI report released today calls for further reforms of the public broadcasters, in particular to
ensure the station’s independence from political pressures. The report urges Parliament to amend

The full text of this report is available at
http://www.eumap.org and at
http://www.memo98.sk.

For further information please contact
Ivan Godársky or Rasťo Kužel at
MEMO 98, ivang@memo98.sk or
kuzel@memo98.sk, +421 2 5441 0309,
or Miriam Anati at OSI, Budapest,
manati@osieurope.org,
+ 36 30 2748533.

http://www.eumap.org
http://www.memo98.sk
mailto:ivang@memo98.sk
mailto:kuzel@memo98.sk
mailto:manati@osieurope.org


current legislation to change the system for appointing the members of the STV and SRO Councils.
These amendments should permit civil society and professional organisations to nominate members
to sit on these Councils, and require all STV and SRO Council members to have proven media
expertise and experience. The report also calls on Parliament to amend the Law on Licence Fees to
link future increases in the licence fee for public service broadcasting directly to the rate of inflation.
This would ensure sufficient and more stable financing for the public service broadcasters.

In the television sector, the commercial station, TV Markíza — operated by the US company
Central European Media Enterprises (CME) — continues to enjoy an extremely strong position,
which it gained back in the mid-1990s when STV’s credibility was plummeting. However,
competition in the television sector has been boosted by the emergence of other commercial
stations, in particular TV Joj.

In such a dynamic market, the OSI report argues that it is important to put in place a regulatory
framework that can ensure transparency of media ownership and capital. The report calls for the
main broadcasting regulator, the Council for Broadcasting and Retransmission, to be granted further
powers — including through amendments of the Law on Broadcasting and Retransmission — to
enable it to ensure transparency in the broadcasting sector and prevent concentration of ownership.
The report also urges the Council to exercise its existing powers to the full, in particular by
publishing the names of all broadcast licence holders together with their ownership stakes.

While the national broadcasting market is growing, local broadcasters are experiencing serious
financial turbulence. Many are dependent on support from the local authorities, a situation that
undermines their independence. To spark diversity in broadcasting, the OSI report calls for
increased support for local television broadcasters that pursue quality and independent programming
– for example, by earmarking part of the revenue from licence fees or through local taxes.

Finally, despite a gradual improvement in current affairs programming, more needs to be done by
broadcasters themselves to tackle the tabloidisation of content and a lack of solid investigative
reporting. In particular, the report calls for journalist organisations to focus on building a culture of
solid and independent journalism, by continually supporting the training of journalists and
encouraging the adoption of a media code of conduct.

Note to editors

This report is part of a series of 20 country reports monitoring “Television across Europe:
regulation, policy and independence”. The reports were prepared by EUMAP, the EU
Monitoring and Advocacy Program of the Open Society Institute, in cooperation with OSI’s
Network Media Program. All reports are available online at http://www.eumap.org. More
information on the Open Society Institute is available at http://www.soros.org.

The Slovakia report was developed in cooperation with MEMO 98, which is an independent, non-
partisan organisation created in 1998 to monitor the Slovak media scene with the aim of ensuring
that all citizens have free access to balanced public information. More information about MEMO 98
is available at http://www.memo98.sk.

http://www.eumap.org
http://www.soros.org
http://www.memo98.sk

