The full text of thisreport is available at
http://www.eumap.org/reports/2005 and
E OPEN SOCIETY INSTITUTE at http://www.institutemedia.org.

/]

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM

For further information please contact
llda Londo at ilda@institutemedia.org or

OPEN SOCIETY INSTITUTE +355 4 229800, or Miriam Anati at OS|
¥, MEDIA PROGRAM Budapest, manati @osieurope.org, + 36
30 2748533.
\. Instituti Shqiptar i Medias
ESEEM  Albanian Media Institute

For immediate release

Albania: 257 media outlets, but what’'son TV?

Tirana and Budapest, 21 November 2005 — Radio-Television of Albania (TVSH) isin dire need
of restructuring. Private television broadcasters in Albania have experienced significant progress,
although the market and its functioning remain chaotic. The main national regulatory body, the
National Council of Radio and Television (KKRT), has limited implementing powers and is
insufficiently resourced. Journalistsin Albaniawork in difficult professional conditions.

These are the main findings of the Albania country report included in the monitoring series
Television across Europe: regulation, policy and independence, released today in Tirana
Produced by the Open Society Institute (OSl) in cooperation with the Albanian Media Institute,
the report provides detailed analysis of the situation of broadcasting in Albania. It also makes 28
concrete recommendations addressed at bringing the television sector into line with international
standards, and with citizens' needs.

The public service broadcaster - TVSH - faces many difficulties. Covering 73 per cent of the
country, it can be received by more people than any other broadcaster, yet its viewership is
lagging behind compared to the other commercia stations. RTSH’s cultural and educational
programming — vital for its public service misson — have been repeatedly criticised as
inadequate. RTSH is often accused of partiality towards the Government. Political pressure on
RTSH can be acute, particularly at sensitive times, such as during pre-election campaigns.

Active international support for restructuring RTSH is insignificant — amounting to some €
15,000 in 2004, according to Alfred Dalipi, RTSH former Deputy General Director. Although
intended to provide a main source of income for RTSH, the amount of revenue from licence fee
collection is unclear. In recent years, more than half of RTSH’s budget has come directly from
the State budget and has been used in non-transparent ways.

The OSl report calls on the Government to transform RTSH into a genuine public service
broadcaster, by clarifying roles and responsibilities, and guaranteeing the transparency of
management. This debate should involve RTSH journalists, past and present directors, the
regulatory authority (KKRT), NGOs and the journalism community in general.

This report, the most comprehensive ever published on broadcasting in Albania, also describes
the remarkable growth in private broadcasting since it began in 1995. Albania, a country of 3.5
million people, has today some 257 media outlets, including television and radio stations.
Considering the size and condition of the market, these numbers are extremely high.


http://www.eumap.org/reports/2005
http://www.institutemedia.org
mailto:ilda@institutemedia.org
mailto:manati@osieurope.org

Advertising revenue for the television sector in 2003 was € 6.57 million, according to a report
issued by the Albanian Center for Media Monitoring. Hence, the broadcasting market is far from
being viable or self-sustaining. The national regulator reported that in 2003, 49 per cent of these
stations' income was from “unknown” sources, and no station made a profit. Yet, few if any
stations have closed down. The political economy of private broadcasting remains an enigma.

Transparency of ownership is not ensured by law. Foreign investors have not found sufficient
incentives to invest in the Albanian media market, which explains the low level of outside
investment. There are no restrictions on cross-ownership of print and electronic outlets. A lack of
reliable audience data encourages chaos on the advertising market. In some cases governments
use public funds to boost the advertising revenue of favoured broadcasters.

The technical and standard-setting responsibilities of the main national regulatory body, the
National Council of Radio and Television (KKRT), are too broadly defined; it has poor
enforcement capacity, and is under-resourced. By the time this regulator was established, in 2000,
many private broadcasters were fully operational, and not inclined to welcome or respect
regulation.

Journalists in Albania work in difficult professiona conditions, often lacking contracts. There are
no effective mechanisms of self-regulation and self-censorship often emerges whenever any risk
is perceived.

Noteto editors

This report is part of a series of 20 country reports monitoring “Television across Europe:
regulation, policy and independence’. The reports were prepared by EUMAP, the EU
Monitoring and Advocacy Program of the Open Society Institute, in cooperation with OSI’'s
Network Media Program. All reports are available online at http://www.eumap.org. More
information on the Open Society Institute is available at http://www.soros.org.

The Albania report was developed in cooperation with the Albanian Media Institute (AMI). AMI
was established in 1995. After almost a decade, AMI is at present one of Albanid s main civil
society actor and a renowned journalistic training institution in the Balkan region. AMI is aso
actively engaged in facilitating and participating in debates on media policy and media
legislation. More information about AMI is available at http://www.institutemedia.org.



http://www.eumap.org
http://www.soros.org
http://www.institutemedia.org

